فتواهای صریح و شفاف علیه تکفیر صادر شود
کد خبر: 2611001
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
آیت‌الله حسینی بوشهری:

فتواهای صریح و شفاف علیه تکفیر صادر شود

گروه حوزه‌های علمیه: به گفته مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، باید فتواهای صریح و شفافی علیه تکفیر ارایه شود تا این رویه تکفیر از بین برود؛ ترویج فرهنگ محبت و مودت بین مذاهب اسلامی و همزیستی و نرمش و تسامح از راه‌های الفت بین مسلمانان است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) آیت‎الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور صبح امروز سوم آذرماه در اولین نشست روز دوم همایش بین‎المللی جریان‎های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، در سخنانی به زبان عربی اظهار کرد: از آیت الله مکارم شیرازی و آیت‎‏الله‏‌العظمی سبحانی به خاطر تلاش در برگزاری این همایش تقدیر می‏کنم.
وی افزود: آیا تهدیدی بزرگتر از این وجود دارد که عده ای بر اساس یک اندیشه غلط از اسلام سایر مسلمانان را متهم به خروج از دین کنند و جان و ناموس و اموال آنها را مباه بدانند؟
مدیر حوزه‎های علمیه گفت: آیا صحیح است که زندگی مردم مسلمان از بین برود و یک رفتار غیر طبیعی در جامعه اسلام باعث خونریزی و کشتار بین مسلمانان شود؛ آیا درست است که چهره رحمانی اسلام ناب محمدی توسط تکفیری‎ها تخریب شود؟ میلیون‎‌ها نفر تشنگان حقیقت به خاطر این فعالیت‎ها از اسلام متنفرشدند؛ آیا این خط مشی بود که پیامبر برای ما ایجاد کرد؟
وی گفت: قرآن اسلام را دین رحمت و همزیستی مسالمت آمیز معرفی می‎کند و آنجا که پیامبر مسلمان را کسی می‎داند که دیگران از دست و زبان او در امان باشند؛ اسلام اگر ما را به برخورد تند با دشمنان اسلام فرامی‎خواند از روی دیگر معیارهای این جهاد را می‎گوید و نیز از ما می‎خواهد که در بین هم با رحمت و رافت برخورد کنیم.
حسینی بوشهری تصریح کرد: خداوند پیامبر خودش را رحمتی برای جهانیان معرفی می‎کنند؛ هر کس که شهادتین را بگوید مسلمان شمرده می شود و این مورد اجماع و اتفاق نظر همه پیروان مذاهب است؛ آیا خداوند نمی‎فرماید که به کسی که به شما سلام کند نگویید که تو کافر هستی؟ صرف ذکر شهادتین مستوجب حفظ حرمت و اموال و ناموس مسلمان می‎شود در حالی که آنها به هیچ وجه به این مسایل توجه نمی‎کنند.
وی گفت: سوال مهم اینجاست که چرا امروز برخی که دچار افراط و تندروی شده‎اند به جای خدمت به اسلام و مسلمانان، دیگران را کافر می شمارند؟ پاسخ این سوال آن است که این جریان‎های تکفیری و افراطی که اکثریت امت اسلامی را کافر می‎دانند، اسلام را به درستی نشناخته‌اند.
وی افزود: از دیگر عوامل تکفیری گری، تحجر فکری آنها و عدم توجه به متون اسلامی موجود در کتاب‎های ماست؛ چرا که پایبندی به یک متن بدون توجه به سایر متون فقهی و روایی نمی‎تواند باعث صدور حکم گردد.
حسینی بوشهری بیان کرد: این مسئله باعث شد که تکفیری‎ها چند آیه را گرفته و به سایر آیات قرآنی توجه نمی‎کنند؛ دلیل سوم این است که این کارها براساس یک سری اطلاعات غیر صحیح دیگران را کافر می‌‎دانند بدون اینکه دیدگاه واقعی سایر مذاهب را بشناسند دیگران را گمراه می دانند و سر آنها را از بدن جدا می کنند.
مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: تکفیری ها آبروی مسلمانان را برده اند؛ آنها امروز ابزاری در دست دشمنان اسلام قرار گرفته اند و برخی از آنها دانسته در خدمت دشمنان اسلام قرار گرفته اند؛ امروز مسجد الاقصی درحال تخریب قرار می گیرد و کودکان وزنان فلسطینی کشته می شوند ولی آنها هیچ واکنشی نشان نمی دهند؛ آنها می خواهند اسلام هراسی را ترویج کنند؛ حضور آنها در جهان اسلام دامنه اسلام هراسی را گسترش می دهد و اقدامات سرکوب گرانه را علیه مسلمانان افزایش می دهد.
وی گفت: آنها به دنبال فتنه گری در جهان اسلام هستند؛ آنها به دنبال فرقه گرایی و رخنه غربی ها در زندگی مسلمانان هستند؛ کارهای آنها باعث شده است که مسلمانان از راه اصلی خود دور شوند؛ تکفیری ها به جای مبارزه با دشمنان اسلام به آنها نزدیک شده اند.
حسینی بوشهری یادآورشد: برای برون رفت از این مشکل ابتدا باید کار فرهنگی کنیم که این کار بر عهده علمای اسلام است؛ اگر اذهان مردم را روشن نکنیم دامنه تکفیری ها گسترش خواهد شد و نسل جوان ما که سرمایه امت اسلامی هستند دچار این ویروس مهلک خواهند شد.
وی افزود: باید جامعه را از نقشه های دشمنان آگاه کنیم؛ همچنین فتواهای صریح و شفافی علیه تکفیر ارایه شود تا این رویه تکفیر از بین برود؛ ترویج فرهنگ محبت و مودت بین مذاهب اسلامی و همزیستی و نرمش و تسامح از راه های الفت بین مسلمانان است.

مطالب مرتبط
captcha